Sunday, January 27, 2008

I need som fine whine

Saker man kan göra för att "bättra på humöret" under vintermånaderna, enligt Aftonbladet. Mina gnälliga, negativa kommenatarer i kursivt.

1. Surfa in på nätet och donera hundra kronor till välgörande ändamål, till exempel Rädda Barnen eller Cancerfonden.

Jag får allvarlig ångest av varenda utgift. Jag vet, man borde bli lycklig av att vara en jävligt fin människa som tänker på andra. Men jag skulle inte vilja kalla det för en "snabb lyckokick" att tära på mina ångestfyllda studentresurser.

2. Skriv ner fem saker som har blivit bättre i ditt liv det senaste året

Såna här är extra roliga när man mest kommer på saker som blivit sämre i ens liv det senaste året. Undantag finns. Men varför förutsätts det att man kan komma på fem glada saker? För att annars är man deprimerad? ... jahaa...

3. Ring en släkting eller en vän som du vet garanterat lyckas få dig att skratta.

Min telefonfobi gör att den här punkten inte riktigt kommer ti5ll sin rätt. Fast annars, okej. Vänner är bra. Skrattande vänner extra bra.

4. Titta igenom sommarens semesterbilder och dröm dig tillbaka... Försök få in lite sommarkänsla hemma samtidigt - på med bikinin och drick iskalla drinkar till salsamusik!

Oh dear. För det första: sommarbilder ger mig nothing but ångest. Hur vet man om det nånsin kommer bli sådär fint igen? Och hur kan det vara så många, långa monstruöst kalla månader kvar dit? Dessutom regnar det bara. Jämt. För det andra: iskalla drinkar? Jag fryser bara av ordet (för tillfället iklädd tjock tröja och en rejäl halsduk) (inomhus). Bikini? Salsa? Salsa? Really? No.

5. Planera in en stor fest med middag för dina närmaste vänner

Låt mig berätta lite om mig själv: få saker ger mig så kraftig ångest och stress om att behöva vara ansvarig för något. Och stor fest för mina närmsta vänner? Alla... två? De andra är visserligen psykiskt nära men geografiskt avlägsna. Och fattiga.

6.
Mejla en vän du inte haft kontakt med på länge.

Det kan man förstås göra. Om dom svarar nån jävla gång. Att prata ut i ett tomt rum är halvkul.

7.
Sätt på din favoritlåt, dra för gardinerna och dansa som en galning runt hela lägenheten

Detta kräver att ens favoritlåt är dansbar. Annars okej. Visst. Jag dansar då. Här mellan klädhögarna och möblerna.

8.
Köp en stor påse choklad och hyr en riktigt härlig superromantisk komedi

Ser jag ut som jag behöver äta en stor påse choklad? Ser jag ut som jag gillar härliga superromantiska komedier? Bite me.

9.
Unna dig en stor bukett blommor att ställa på köksbordet.

Unna dig = se det som värt det ekonomiskt i guess. Blommorna skulle få trängas med två veckors ansamling av tidningar, fyra dagars skitig disk, en smutsig duk och några kokböcker. Sen dör dom efter tre dagar och man får slänga ut dom. Eller låt dom stå och fälla sina kronblad. Beblanda sig med tidningarna och disken och duken och böckerna. Alternativt ruttna och dö och börja lukta. Nej, det är inte värt det. Ekonomiskt.

10.
Rota fram dina äldsta cd-skivor, de du helst inte vill erkänna att du faktiskt har. Lyssna på dem på högsta volym i bilen - och sjung med

Jag har behandlat mina cd-skivor så oömt att de dött. De jag skäms för att jag har vill jag inte lyssna på. Jag åker aldrig bil. Men jag sjunger gärna med, det ska jag erkänna.

För att summera: jag borde nog börja städa, vattna blommorna och bearbeta min ångest. Och sluta läsa Aftonbladet.

No comments: