Wednesday, March 5, 2008

för mycket av allt jag är

jag är trött i huvudet efter ljudet av surrande elevröster. trött i huvudet efter ljudet av ingenting, när m rättar essäer under tystnad. jag sitter bedvid och stirrar växelvis på dokumenten ARBETSANSÖKAN LÄRARE och PM EXAMENSARBETE. två mycket tråkiga och än så länge alldeles för innehållslösa dokument. jag orkar inte. och har ni tänkt på hur trött man kan bli av att kallprata? lite för många jasåjaha och nämenoj och jodåsåatt och för lite substans, en del människor gör att min hjärna faller i trans bara de närmar sig. i gränslandet mellan elev och lärare blir det ofta kallt. på hållplatser och tågstationer. det är tröttsamt att pendla. jag har börjat läsa böcker igen, för att fördriva tiden.

idag i taket lyser stjärnorna. jag gillar inte böcker där människor är sjuka. cancer är tråkigt. koncentrationsläger är tråkiga också, för att inte tala om krig. den blå cykeln-sviten är den enda skildrig av andra världskriget som jag accepterar, och det är enbart för att de knullar och äter så mycket mitt i krigandet. i taket lyser stjärnorna är i och för sig ingen krigsbok, men cancer är det gott om. igår de i utkanten älskade. cancer även här, och alldeles för mycket sex. olycklig sex. fransmännen har sex på lust och av lek, lea i den blå cykeln ligger ångande med särade ben; tjoar glatt och rycker sina partners i håret utan att genera sig. svenskar har sex i jakt på känslor, för att hitta sig själva och varandra och för att det ska vara så himla fint. med kroppar och kött. mirjam i de i utkanten älskade tycker inte att det är fint, hon väntar mest på att det ska ta slut. juckandet. in och ut, sprut, slut. all form av svensk samtidsskildring ger mig ångest och spruckna tankar, samtidigt som jag känner mig så jävla levande. i jämförelse? det svenska vemodet, den svenska synden. jag kommer förmodligen också skriva en tragisk bok om cancer, självmord, våldtäkter och själens obotlighet ty jag är svensk. och jag söker.

mest av allt är jag lite trött på att tänka. jag vill prata istället, är det måndag snart?
jag är trött på att frysa också, och på att ha ont i magen.

No comments: