Saturday, March 29, 2008

i've gone away don't cry don't cry

det regnar alltid i göteborg när jag är här. förutom en gång för flera år sen när jag gick en morgonpromenad och köpte mjölk i vasastan. och tänkte att jaha, så här kanske man skulle bo. jag kommer inte bo i vasastan, men kanske på femte våningen i en ful tegelkorridor. i ett rum med laminatgolv, smal säng, blonda hyllor och en svart matta. med utsikt över höghusen. det går att promenera genom hela stan, fast inga göteborgare vet det för de åker spårvagn överallt. men man kan gå på ömma tramdynor och bli blöt (det är ju inte vem som helst jag väntar på). idag har jag suttit i timtal på café och läst dn boklördag, nöjesguiden och elle interiör. imorgon ska jag äta egg and milk till frukost och åka hem igen. illamåendebussen. A gav mig ett uppdrag förra gången, men jag tvivlar på att jag kommer klara av att genomföra det. jag känner att jag bygger upp försvaret mot inbillade ord och undrar om det egentligen någonsin hänt, det jag är rädd för. om jag kanske klamrar mig fast vid ett beteende som jag uppförstorat med ett barns fantasi.

maj 2007: "jag lever inte i den värld andra människor lever i - bär på en atombomb - väntar på att taket ska rasa in".

No comments: