Tuesday, March 18, 2008

man ska le och vara glad, det tycker publiken om

påskångest! påskångest! påskångest! fast jag överanvänder och missbrukar ordet ångest. jag har inte alls ångest, jag upplever bara ett obehag. en del saker, tankar, ord, minnen kryper in i mellangärdet och ger en diffus känsla av att något är fel. snötyngda granar på elsa beskow-bilder är till exempel fel och obehag. och påsken är jävligt fel. jävligt obehaglig. påsken med sin halvvarma vårsol. påsken med smältande snödrivor. påsken med fuktiga bajsdoftande gräsmattor och kanske torr asfalt. påskgummor. påmålade fräknar, långa kjolar. tjejgänget samlas framför trappen, och den där trädoften från vårt gamla hus ligger i luften; säg cheese, blixt och klick och för evigt fångad. under svart sjalett, flätor och tandlösa leenden (gamla fotografier är övergrepp på hjärnans minnen, jag var inte glad, bilden ljuger). den där doften av svart trätrapp, jag hade glömt den. flagande målarfärg. för många lediga dagar, för stor rastlöshet. mamma, hur lång är en timme?

1 comment:

Anonymous said...

Emma, formuleringarnas mästarinna! Jag har för tillfället absolut ingenting att säga men jag ville mest meddela dig min närvaro och göra dig medveten om att jag läser. Och njuter.

Påsk må vara skit men det innebär åtminstone slutet på VFU:n.