Sunday, March 2, 2008

our kids are gonna be fat, aren't they?

jag har bemästrat raggmunken. fy fan vad stolt jag är. det här var mitt femte försök och trots att alla på vägen varit ätbara så har de inte nått riktigt ända fram. det har fattats något. fläsket har inte varit rätt och trots massor med smör har frasigheten saknats. vilket har gjort att efter varje gång jag varit sugen på raggmunk, lagat det och misslyckats, har suget ökat istället för tillfredsställas.

men idag. idag! jag plockade fram min nya vegetariska kokbok och slog upp raggmunken. jag köpte en annan sorts fläsk. jag rev potatis. jag mätte upp tre deciliter mjöl, en och en halv tesked salt, sex deciliter mjölk... except, jag hade inte sex deciliter mjölk utan bara fyra. så det blev fyra deciliter mjölk och nästan två deciliter creme fraiche. plus lite vatten. och så ett ägg och potatisen. smör i panna. fläsk i ugnen. och så.. klickade jag ut smeten i smörpannan. av någon anledning började jag spontant forma små munkar med händerna första gången jag gjorde raggmunk och sen dess har jag fortsatt. varför? god knows. det är ju helt galet. man klickar ut smeten. det blir en potatishög i mitten och resten flyter ut. tadaaa! frasiga kanter.

det var vansinnigt gott, fett och frasigt och mjukt och salt och.. gud vad mätt jag är. på gränsen till spyfärdig. men jag vann. jag är nu the master of raggmunk, precis som jag är the master of hemgjord pizza, spaghetti carbonara, vegetarisk lasagne och chokladbrownies. någon gång kommer jag göra en söt liten mini-me väldigt fet och lycklig.

No comments: